Friday, April 4, 2014

COKLAT PEPERO : Halal atau Tidak ?


Salam Jumaat & Selamat Petang ^__^

Rasanya sudah ke-2 kali aku menulis pasal coklat kegemaran korang kan?
ok, straight to the point. Hari ni, aku malas nak buat mukhadimah panjang-panjang.
Mak jemah sangat Busy body today ! *tak paham buat-buat paham. hahahaa

Berjuta terima kasih buat jejari comel korang yang rajin menaip dan terjebak kat blog picisan ini.
Welcome! welcome.. welcome to our club. hehehe.
Aku pasti, masih ramai lagi yang keliru tentang isu Halal coklat pepero. kan?
Sampai tertaip nama blogger otai "Ben Ashaari Pepero Halal"
Tak percaya? sila tengok di bawah ok. T_T


Sungguh aku tak sangka abam ben pun dikaitan dengan coklat tu. hahaha.
(tak lawak tak ape asalkan boleh gelak)
Yup ! jika aku peminat tegar coklat tu, mungkin aku curious macam korang.
Dah sentak berkotak-kotak coklat tu, tetibe cakap tak halal ?? what the fish !! huh
Pulak tu sodap, hurmm.. lagi lah tak boleh terima hakikat. huhuhuh. 
Aku memang mengerti perasaan korang yang bergelora tu. sesuatu yang kita minat nak buang macam itu aje kan?

Semalam, masa aku jalan-jalan (blogwalking)
aku ada terjumpa 1 entry berkenaan coklat tersebut.
Alhamdulillah, penulisan beliau memudahkan otak aku mencerna fakta & bukti.
Bukan mudah nak fahamkan orang ye. Sebab sememangnya ada orang yang faham,
tapi buat-buat tak faham.
So, hope siapa-siapa yang masih lagi ragu-ragu & was-was. Boleh rujuk blog INI.

Apa yang aku faham, status Coklat PEPERO BUKAN pemegang sebarang Sijil Halal.
mahupun daripada pihak JAKIM juga Perbadanan Pensijilan Halal dari Korea / Antarabangsa.

So, apa kata orang ramai? masih lagi tak faham? pening? tak boleh terima??
Itu terpulanglah ye. Aku cuma menyampaikan apa yang aku rasa perlu.
HALAL atau tak bukan bidang kuasa aku. Point yang penting aku nak sampaikan.
Coklat tersebut dikilangkan di luar negara, bukan negara Islam.
Bahan-bahan & cara-cara pemprosesan yang kita tak nampak.
Mungkin bahan-bahan yang terlarang diproses di bekas yang sama ataupun berlainan tempat.

Tapi, kalau ada yang nak makan. Terpulanglah. Kalau yakin halal. Silakan.
Tak ada siapa nak marah pun ^_^  *sebab tak pakai duit aku pun. ehehee.

Seriously, aku memang takut nak tulis pasal isu semasa lagi hot macam ni.
Takut jadi fitnah kalau salah.
Aku bukan semata-mata menulis dan mengejar trafik blog ye kawan-kawan.
Tapi disebabkan aku dah terlanjur menaip entry pertama kat SINI.
Korang-korang penyumbang rating entry tersebut. Maka aku terpanggil untuk menulis lagi.

Kalau coklat itu sudah ada PenSijilan Halal dari JAKIM.
Insyallah, aku menaip lagi. Selagi aku bernafas.


Komen Mak Jemah : ada yang kata halal, ada kata tak halal. Tapi manusia fikir guna akal elakkan guna perasaan ^_^ peace yo !

'' pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas ''

No comments:

Post a Comment